Pazar, Nisan 24, 2011

Yrd. Doç. Dr. Ömer KUTLU'yla Okuduğunu Anlama Becerisinin Ölçülmesi Semineri

.com/blogger_img_proxy/Yrd. Doç. Dr. Ömer KUTLU 22 Nisan 2011 Cuma günü Varto ilçesine gelerek ilçemizde görev yapan yaklaşık 30 öğretmene "Okuduğunu Anlama Becerisinin Ölçülmesi" konulu bir seminer verdi. Bende bu seminerde yer aldım. Aslında konu itibari ile gerçekten çok güzel bir çalışma olabilirdi. Çünkü okuduğunu anlama çok önemli bir kavram. Genel olarak bu durum bizde okuduğunu anlayamama ya da okuduğunu anlamlandıramama şeklinde yer alıyor. Seminerde genel olarak anlatılan bilgiler okuduğunu anlamanın önemi, okuduğumuzu nasıl daha iyi anlarız tarzında şekillendi. Ama özellikle okuduğunu anlama becerisinin ölçülmesinde "PIRLS'de Kullanılan Sınıflama" üzerinde duruldu.

PIRLS'de Kullanılan Sınıflama dört ana başlığa ayrılıyor.

1) Açıkça ifade edilmiş fikirleri bulma,
2) Açıkça  ifade edilmemiş fikirleri bulma (yorumlama),
3) Bilgi ve deneyimleri kullanma,
4) Parçanın öğelerini, içeriğini ve  dilini inceleme ve değerlendirme.

Biz bu başlıklar dahilinde bir metni okuyup, bu metinle ilgili olarak 4 başlığı göz önünde bulundurarak sorular oluşturup bunların değerlendirilmesinde kullanılacak cevapları oluşturma çalışma yaptık.

Yrd. Doç. Dr. Ömer KUTLU Hocamız sağ olsun hiç üşenmemiş Ankara'dan ilçemize gelmiş (Doktora asistanı ile). Bu bile büyük bir emek bizlere göre ama yapılan çalışma seminere katılan öğretmenler tarafından ne yazık ki beğenilmedi.

Zaten genel manada okuduğunu anlama konusundaki sıkıntı okuma metinleriyle alakalı oluyor. Bu çerçevede de en önemli nokta kitaplarda yer alan okuma metinlerinin seviyelere uygun hazırlanması. Ve gerçekten bizim eğitim sistemimizde de buna pek önem verilmiyor.

Bence bu seminerde en can alıcı cümle, benim de öğrencilerim birinci sınıfken uyguladığım "Sınıfa uygun okuma metinleri oluşturun." cümlesiydi. Öğrencilerim birinci sınıftayken onların isimlerini, resimlerini kullanarak yaşadıkları fiziksel ortamı da hikayeye katarak onları hikaye kahramanı yapıyordum ve gerçekten ilgilerini çekiyordu. Hem böyle bir hikayede cümleleri kendimiz oluşturduğumuz için cümlelerdeki kelime sayısına, metnin uzunluğuna direk müdahale edebiliyoruz. Bu da öğrencilerimizin seviyesine uygun okuma metinlerinin oluşturulmasına olanak sağlıyor. Bu çalışmayı şimdi yapıyor muyum? Hayır. Ama aslında eminim yapsam ve yapsak çok faydasını görürüz. Ama...

İşte böyle bir seminer gününü daha atlattık. Yrd. Doç. Dr. Ömer KUTLU'ya Varto öğretmenleri olarak teşekkür ederiz; ancak neden bilmiyoruz tatmin olmadık ve birazda sıkıldık.

Ama sizler eğitimcilik serüveninde hiç sıkılmayın he mi eğitim işçileri? :)

1 yorum:

Mehmet Osman Çetiner dedi ki...

Sevgili Dogan Ogretmenim,

calismaya iliskin dusunceleriniz icin cok tesekkur ederim, geribildirim olarak kabul ettim ve bundan sonraki calismalarimiza bu dogrultuda yon vermek icin elimden geleni yapacagim. Degerlendirmelerinizde katilmadigim birkac nokta var, bunlari da eklemek isterim.

Seminerin ozunu, sizin belirttiginizin aksine "okudunu anlamanin onemi ya da okudugumuzu nasil anlariz"dan ote "okudugunu anlama becerilerini nasil olcer ve gelistiririz" olusturuyordu. Bu anlamda; okudugunu anlama becerilerini gelistirmek icin uygun metinler secmeye yonelik metin portfolyaları oluşturmanın yanı sıra, sınavlarimizda sordugumuz soruların ust duzeyde okudugunu anlamayı ölçebilmesi için gerekli koşullar tartışıldı.

Ders kitaplarindaki metin sorunlarını aşmak için önemli bir adım olan metin portfolyaları oluşturma dusuncesini destekleyeceğinizi düşünüyor ve bu anlamda katkılarınızdan mutluluk duyacağımı belirtmek istiyorum. Daha önce sınıfınızda uyguladığınız çalışmayı izninizle diğer öğretmenlerimizle de paylaşmak ve böylece de yaygınlaşmasına katkı sağlamayı diliyorum.

Sağlıcakla kalın
Mehmet Osman Çetiner

Copyright © 2014 Doğan Aydın